Auteur Topic: Warcon 2016 achteraf bekeken  (gelezen 254 keer)

Offline Captain Twietie

• Boardgame Division Commander
  • Global Moderator
  • Grand Marechal de L' Empire
  • "Iedereen speelt."
    • Bekijk profiel
Warcon 2016 achteraf bekeken
« Gepost op: maart 13, 2016, 01:09:57 pm »
Warcon 2016 achteraf bekeken...

...voor mij de beste tot hiertoe!  ;)

De bestuurswissel en de magere voorgaande edities indachtig ging ik met lage verwachtingen naar Warcon2016.
Met in het achterhoofd dat dit misschien de laatste keer zou zijn als het niet beterde.
Dat pakte anders uit.
De nieuwe locatie: ruimer, lichter, overzichterlijker.
Een bring &buy om u tegen te zeggen. Hier en daar wat overprijsd, maar 1) dat vind ik bijna bij elke tweedhandsverkoop en 2) afdingen helpt (Doen beste clubleden!)

Ikzelf ben geen doorgedreven figurenkoper en -schilder zoals andere clubleden, maar het aanbod daarin leek mij toch stevig genoeg.

Als boardgamer was ik aangenaam verrast. Mijn portemonnee ook, want ik dacht niks uit te geven, maar kwam toch thuis met twee boardgames waar ik al maanden op zoek naar was. Voor wie het weten wil "Tank on Tank" (east & west) van Lock'n Load-games. Een licht en luchtig spel over tankwarfare in de WO II met regels die nog simpeler zijn dan Memoir '44. Volgende week breng ik ze mee. Vrijwillige tegenspeler gezocht. O ja en dat duurt een half uur voor een partijtje.

Ik heb heel wat mooie maar vooral kleinere demo-games gezien. Wel een beetje jammer dat veel tafels na het opstellen onbespeeld bleven. Bij onze zeilschepen-demo was tenminste regelmatig beweging te zien.

Ik heb bijna de hele dag bezig geweest met spelen. Geen groots opgezette dingen. Gewoon wat spelletjes recht uit de doos. In Flanders Field van Martin Wallace bezorgde veel pret. Abadon nog eens uit de doos gehaald en ... daar valt meer met te doen. Het is Command & Colours in Mechwarrior-setting. Onbekend en ten onrechte onbemind.

Zelf heb ik aan aangrenzende speltafel een paar demo's mogen genieten van de Tafelridders, een organisatie die zich toespitst om bordspelers samen te brengen. Het gaat hier om wel eerder om het genre familie-bordspellen zoals Kolonisten van Catan, Indigo, Qin, etc.  Nou, die jongens hadden heel de dag volk aan hun tafel. Misschien minder de hardcore wargamers maar wel hun kinderen en bezoekende familieleden. Dit zou ik toch wel eens willen bespreken in aanloop naar volgende crisis. Kunnen we en vooral willen we wat ruimte maken voor zoiets? Volgens mij kan dit het verschil maken tussen "Ik heb de beurs van onze Johny bezocht en dat heeft mij 15 euro gekost." "Ik heb de beurs van onze Johny bezocht. Het kost mij wel 15 euro, maar ik heb wel een paar leuke spelletjes gespeeld."

Gaan we met Crisis verder de route op van het grote afhaalpunt van bestellingen en mensen die op een uur terug buiten staan met 27 zakken en een trolley? Of kiezen we ervoor dat Crisis buiten een handelsmoment ook een belevenis is?

Dirk en ik hebben altijd in onze participatie-games gekozen voor beleving, snelheid, lage instapdrempel en toch een historische achtergrond met het betere figurenwerk.

Ik denk dat we ruimte, materiaal en mensen moeten voorzien om familie-bordspellen-demonstraties aan te bieden. Dit hoeven we ook niet zelf te doen. We kunnen die lui van de tafelridders contacteren en ik ken wel enkel bordspel-clubs die dit eventueel wel willen en kunnen presenteren. Adriaensen zou ik echter niet contacteren, want die hebben al hun eigen mega-beurs. Misschien dat enkele handelaars dit kunnen opzetten.

Ik weet niet of Boardgamegeneral gevraagd heeft om op Crisis te mogen komen, maar ik zie het wel zitten om die een plaatsje te geven. Ik vind hun prijzen eerlijk en hun aanbod inzake zeldzamere wargames verrijkend. Ik heb een hoop zeldzame, nieuwigheden gezien. Op de laatste Crisis-sen zag ik hier en daar spellen die me wel interesseerden maar die gewoon te duur waren. Boardgamegeneral biedt die soms tot 20 euro goedkoper aan. En dat zijn heus geen dumpingprijzen maar gewoon die richtprijzen die je op de website van de producent vindt...

Dit gezegd zijnde: ik heb via-via vernomen dat er wat verschoven is in het bestuur van Warcon maar het resultaat was voor mij goed. Ik heb een goede dag gehad. Werk verder in die ingeslagen weg, meer kan ik niet zeggen.  :))

« Laatst bewerkt op: maart 15, 2016, 10:26:33 am door Captain Twietie »
Ik speel dus ik denk.

Offline Rudi Geudens

• Global Moderator
  • Prince de L' Empire
  • I like porc & beef but know how to handle an AK47
    • Bekijk profiel
    • Lake Tisza Holiday Homes
Re: Warcon 2016 achteraf bekeken
« Reactie #1 Gepost op: maart 15, 2016, 10:05:26 am »
Bedankt voor het verslag, enne... als miniatuurgamer gesproken: ik vond het ook 2.000% beter dan vorige uitgaven en dat is alleen maar positief! Negatief puntje: ook mijn geldbeugel was leeg bij het verlaten van het gebeuren... :)

Offline Ragnarok

• Lid van Tsa
  • Recrut
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: maart 15, 2016, 04:42:23 pm »
Vele malen beter dan de vorige plek veel meer licht en ruimte.
1 minpunt de toiletten , geen zeep of handdoekjes of warme lucht blazer.
je bent toch met spelmateriaal bezig die meerdere mensen gebruiken , niet zo erg fris in mijn ogen.
There are no desperate situations , there are only desperate people.

Offline WillieB

• Administrator
  • Duc de L' Empire
  • Gotcha!
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: september 04, 2016, 10:40:42 am »
Hetgeen het extra spijtig maakt dat er geen Warcon 2017 zal zijn.
“In the moment when I truly understand my enemy, understand him well enough to defeat him, then in that very moment I also love him. And then, in that very moment
that I love him, I destroy him.