Auteur Topic: Salute 2016  (gelezen 1295 keer)

Offline Captain Twietie

• Boardgame Division Commander
  • Global Moderator
  • Grand Marechal de L' Empire
  • "Iedereen speelt."
    • Bekijk profiel
Salute 2016
« Gepost op: april 17, 2016, 09:20:46 am »
TSA zond zijn zonen uit (en een dochter  :-*)

Deze zaterdag was het weer drummen in de Exelzaal in London.
De South-London Wargamers hadden zelfs een tweede zaal gehuurd om de grote massa gewoon genoeg aanschuifruimte te geven. Bangelijk.
Veel mooie tafels gezien, veel nieuwe producten en veel te hoge prijzen voor boardgames. Ga in godsnaam naar Essen.

Blikvangers:
  • een meterslang ruimteschip met binnenverlichting
  • de belegering van een Spaans bergdorp tijdens de Peninsular War
  • een tafel volggepropt met Fantasy-warfiguren (schoolvoorbeeld van "trop is teveel"); de figuren waren prachtig geschilderd maar door ze domweg allemaal tegen elkaar te parkeren leekt het meer op een garageverkoop dan een veldslag
  • tank versus tank: een simpel spel van tank tegen tank dat zijn mosterd en hotdogworst haalde bij x-wing
    • een meterslange tafel met 10 mm betreffende een Warshau-pact invasie in de jaren '80: de oorlog waar we voor opgeleid waren en die nooit gebeurde en waarnaar we stiekem heimwee hebben omdat het zo overzichtelijk leek
    • een gigantisch spel met de Star Trek figuren in Barbiepop-formaat aan boord van de Enterprise met lichtjes, computers en camera's: je kon dus binnenboord kijken. Ik was overdonderd door de effecten, maar toch sprak het me niet echt aan: teveel high-tech? - je moet in deze tijd van zelfrijdende vrachtwagens en gevechtsdrones al met iets echt spectaculair komen om ons technisch te verbazen. De witte kisten waarin het opgesteld waren misschien bedoeld als referentie naar het bordkartonnen decor waarin de oorspronkelijke reeks werd opgenomen in de jaren zestig. Maar mij konden ze niet bekoren
Het thema was Steam-punk. Maar buiten de opdruk op onze cadeau-drinkbeker en het figuurtje heb ik er niet veel van gemerkt.

We hadden het druk met ons participatie-spel. Geen grote massa's. Maar heel de dag hebben we gespeeld met één, twee, drie mensen. Het spel ging over de invasie van België tijdens de Eerste Wereldoorlog. Ik heb daarvoor from scratch een spelmotor ontwikkeld: een combinatie van een rad en gekleurde orderblokjes. Geen dobbelstenen en dat alles op een overzichtskaart in 3D van Dirk, die ook de figuurtjes schilderde. Een zinderende kruisbestuiving tussen bord- en figurenspel.
Niet echt een makkelijk spel om uit te leggen en ik ben er ook verbaasd over dat alle deelnemers het ding uitgespeeld hebben. Waar ik me ook prettig over verbaas, was de de belangstelling. De hele dag door kwamen mensen foto's nemen en vragen stellen. Neen, we zijn niet in de prijzen gevallen. Maar op het einde van de dag waren Dirk en ik moe, maar diep tevreden.

Waarschijnlijk is dit het laatste operationeel gebruik van "Brave Little Belgium". Het heeft gediend op Crisis, Lille, op school en nu in Salute. Een heel mooi parcours en in mijn hoofd zit een trio van succesvolle participation-games: Sandbox, Spina en Brave Little Belgium. Niet in het minst door het strijdtoneel waar ik al jaren gepassioneerd door ben. Onze eigen Belgische bodem in 1914.

En dan bekruipt mij een bevreemdende gedachte in deze tijden en op deze dag dat ik zoveel security zag, me twee keer moest uitkleden om een trein (Eurostar) op te stappen en me spiedende ogen tussen de mensenmassa's. Gaan wij ooit een spel maken over gefrusteerde jonge mensen die met een trolley vol explosieven een hal vol mensen binnengaan?

:-[
Ik speel dus ik denk.

Offline Patrick R

• Lid van Tsa
  • Fusilier
    • Bekijk profiel
Re: Salute 2016
« Reactie #1 Gepost op: april 18, 2016, 01:30:54 pm »
Het wordt stilaan een vast gegeven, zoveel handelaars dat je steevast het gevoel hebt dat je de helft niet gezien hebt.  De vloer en de afstanden maken dat je halverwege de show al opkijkt tegen het naar bepaalde handelaars gaan wegens "te ver en te moe"

Het leek me iets drukker dan vorige jaren want als het bij sommige stands aanschuiven was, was het nu reserveren, drie dagen op voorhand.

Dit jaar viel me op dat iedereen en zijn kat een alternatief voor GW's ex-Warhammer en voorlopig nog steeds 40K aanbieden.  En dat ging van standaard huis en tuin wargames niveau (zo van ik wil wel, maar ik kan niet beter) tot belachelijk mooie modellen waar je je volledige GW collectie moet verkopen om een klein skirmish basislegertje te kunnen aanschaffen, mits een hypotheek of drie.

Niets echt nieuws gezien, behalve dat iedereen goed bezig lijkt te zijn.  Wel waren er in de rangen een paar gaten op te merken zoals de TFL etc.  Spijtig, had wel een Sharp Practice II willen proberen.

En dan de loot :

Warlord : Churchill Crocodile, Jagdpanzer IV
1st Corps : Na lang twijfelen toch toegehapt en goed bevonden : Airborne Jeeps en Cannisters.
Dave Thomas/Perry/Blitzkrieg : Sexton, M3 Grant, Flammpanzer II, Sturmpanzer II, M11/39, FJ met 28mm Panzerbuchse
Great Escape/Company B/Waffenkammer : BT-7, M22 Locust, Tetrarch (wie maakt een Hamilcar op 1/48 ?) M4A3E8 (Thunderbolt VII, de "echte" Fury)
Annie AKA Dice Bag Lady : schitterende Soviet strijddames (en piloten voor het 588e nachtbommenwerperregiment zijn op komst *danst de kazachok* - *stopt heel snel met de kazachok wegens afschuwelijke pijn en de buren denken dat er een olifantenkudde op hol geslagen is*)
Conquest Games : Norman Personalities
Steve Barber : Dode vikings, gewonde en stervende vikings niet meer in voorraad (en mirakel, het cloaking device van Steve Barber stond af en er niet tien keer voorbijgewandeld als vorige jaren ...)
Pendraken : Een batterij of vier 25-pounders in 10mm (Yoke Target, Yoke Target ...)
Badger : Uitspuit pot voor airbrush en cleaner fluid
Dwarven Forge : Oddball (van alle *not* Kelly's Heroes figuren op de markt van verre de mooiste)
Gripping Beast : Doos plastic Late Roman Infantry

Vreemd genoeg binnen budget gebleven (we hadden waarempel nog een pak geld over en de plastic bleef veilig weggeborgen.)

Naast gegrepen : In feite min of meer wat op de lijst stond te pakken gekregen, er waren een paar zaken die ik voor volgende beurzen hou.

“Sing, O muse, of the rage of Achilles, son of Peleus, that brought countless ills upon the Achaeans.”