Auteur Topic: Is er intresse in 'competitive play'  (gelezen 1473 keer)

Offline Tomsche

• TSA Bestuurslid
  • L'Empereur Napoleon
  • The lord of Pink Ambition
    • Bekijk profiel
    • The Society
Is er intresse in 'competitive play'
« Gepost op: maart 27, 2018, 10:30:38 am »
Hey iedereen,

In een brainfart om de club openingen op zaterdag te besteden, zijn er enkele ballonnen op te laten, maar alvorens ik verder uitwerk is het vooral de vraag of er uberhaubt intresse voor is.

Met name organised play, matched play, competitive play, tournaments... noem het hoe je wilt...

De bedoeling?

1 daagse tournaments van verscheidene game systems (op zaterdag dus) uit zowel de sci-fi, fantasy of historische stal.  Dit teneinde dat mensen enerzijds hun legers en regels nog eens kunnen afstoffen; anderzijds tegen de occasionele nieuwe speler kunnen gamen ipv uit dezelfde vrijdagse vijver te vissen.

Ik denk hier dan bvb aan gamesystems (buiten de behemoths die GW noemen) genre SAGA, War Machine, Malifaux, Bolt Action, Mortem et Gloriam, DBA... you know, alles wat equal points games kan 'leveren'.  Het is (nog niet?) de bedoeling om zoals met de fantasy tourney's van een decennia geleden 60+ spelers op de been te hebben, maar initieel te mikken naar de 16 player marks (aka, de hoogste 'gratis' inschrijvings lock out op T3).

Mind you, ik ben enerzijds voor sommige van die systemen bezig met mensen wat te praten om te zien of er een samenwerking mogelijk is (infrastructuur vs know-how, ook al eens wat gaan spreken met een bevriende club in Antwerpen hieromtrent, de Puppeteers), maar of course is ook binnen de club elke suggestie (en medewerking, ik ken bvb niets van pakweg Test of Honour als mensen dat soort dingen willen op de kalender) meer dan welkom.

Inschrijvingsgeld gewijs willen we het zo laag mogelijk houden, basically om de price support (afgerond) te kunnen coveren. Voorbeeldje?  We doen een Bolt Action voor max 16 spelers, plakken er 5 euro inschrijving op zodoende we naar onze hoofdsponsor kunnen trippelen met een pot van 80 euro voor de prijzen aan te kopen...

De tournaments zouden via de tried en tested Round Robin formule lopen, in dat iedereen 3 games speelt over de dag (eerste ronde at random, daarna gekoppeld aan uw resultaat om tegen gelijk staande spelers uit te komen, nooit 2x tegen dezelfde) en of course met de bonus points als alles geschilderd is etc (punten die niet zwaar doorwegen op het eindresultaat, maar wel tied spots kunnen bepalen).

Dat is nog maar in eenvoudige, nog niet op doorgeboomde, lijnen het idee dat rondfladdert, duuuuuuuussss... is daar intresse voor, en if yes, welke game systems?

Mind you, om een valabele event kandidaat te zijn, MOETEN de regelsystemen point values of dergelijke hebben.  En zal je 5 seconden van je leven moeten spenderen als het zovr is om een T3 accountje aan te maken (gratis site) om dan in te kunnen schrijven if it are systems listed there...
Your cute and adorable geek

Offline Arne

• Lid van Tsa
  • Jeune Garde
    • Bekijk profiel
Re: Is er intresse in 'competitive play'
« Reactie #1 Gepost op: maart 27, 2018, 10:40:35 am »
Voor mij is het moeilijker om op regelmatige basis op zaterdag te komen maar vind het idee wel goed.
Bolt action is zeker een goed systeem voor toernooien. Moest er reclame gemaakt worden naar andere clubs in BE of NL kun je wel 16 man bijeenkrijgen denk ik. In onze eigen club weet ik het zo nog niet.

Offline Pâtrick The Betrayer

• Global Moderator
  • Prince de L' Empire
  • What once was, shall be again.
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: maart 27, 2018, 11:34:12 am »
Test of Honour.
Tanks
Kings of War
DreadBall
Bolt Action
Allemaal rulesets die ik heb/speel en die soms gratis samples geven.
"Order. Unity. Obedience. We taught the galaxy these things long ago, and we will do so again."

Imotekh the Stormlord, Phaeron of the Sautekh Dynasty

Offline Filip

• Fusilier
  • **
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: maart 27, 2018, 11:48:13 am »
Op zich ben ik wel geinteresseerd. Als de datum lang genoeg op voorhand gekend is (waar ik niet aan twijfel), kan ik mij wel op een zaterdag vrijmaken.

Offline Tomsche

• TSA Bestuurslid
  • L'Empereur Napoleon
    • Bekijk profiel
    • The Society
« Reactie #4 Gepost op: april 10, 2018, 10:33:08 pm »
Voor mij is het moeilijker om op regelmatige basis op zaterdag te komen maar vind het idee wel goed.
Bolt action is zeker een goed systeem voor toernooien. Moest er reclame gemaakt worden naar andere clubs in BE of NL kun je wel 16 man bijeenkrijgen denk ik. In onze eigen club weet ik het zo nog niet.

Dat kan eventueel ook op zondagen natuurlijk, hangt allemaal een beetje af van mega battles, bbq's en andere events in de club natuurlijk, en dan proberen de gaatjes op te vullen.

Test of Honour.
Tanks
Kings of War
DreadBall
Bolt Action
Allemaal rulesets die ik heb/speel en die soms gratis samples geven.

Intresse iets te runnen  ;D  ?  I mean like uw small armies tourney dat je jaren geleden eens ineen hebt gebokst, if yes dan moeten wij eens een keerke opzij gaan zitten om opties te bkijken. 

Op zich ben ik wel geinteresseerd. Als de datum lang genoeg op voorhand gekend is (waar ik niet aan twijfel), kan ik mij wel op een zaterdag vrijmaken.

Evidamente  ;D

Nu, na wat rondkijken, links en rechts brabbelen, intresse van mensen en nog meer van dat fraais, is er momenteel een shortlist, die ab-so-luut nog niet definitief is.

Warhammer 40k - genre smaller games om er zeker 3 op een dag door te krijgen
Age of Sigmar - same

Blood Bowl - als we aan genoeg velden geraken
Dreadball (Marc?  Patrick?) - same
Warhammer Underworlds: Shadespire - same

SAGA editie 2 - nog even een jaartje laten "inwerken" though, being een vrij nieuwe release

DBA 3.0 - want ook voor de historische speler kunnen we cateren.  Snelle, welgekende regels, battles van 30 tot 45 minuten, mogelijkheid tot 5 rondes op een dag etc...

Bolt Action (Patrick?  Arne?)

Tanks (Patrick?  ja, I know, uwe naam verschijnt hier veel, maar das vooral dan voor logistieke ideeen in menne kop te steken, ge kunt gerust meespelen)...

Kings of war (ooooooh Patriiiick.... hehehe)

X-Wing stond er aanvankelijk ook nog op, maar terrein (zwarte tafels en asteroids bvb) zou een probleem geven.

WarmaHordes / Flames of War / Malifaux - nee, niet van de club uit, daar ben ik met Jo al wat over aan het brainstormen geweest...

Vage kanshebbers anno 2e helft 2019:

L`art de la Guerre en Mortem et Gloriam.  beide niet echt bekend binnen onze club, laat staan gespeeld, wel daarbuiten echter.  Op schaal 28mm.
By Fire and Sword (15mm oost europese 17th century FoW style game)
Blood and Plunder (28mm Pirate skirmish)

Als er nog mensen ideas EN intenties EN goesting hebben betrokken te worden, let me know.  Geen nut gewoon at random een hoop gamesystems te listen en dan te verdwijnen om in Siberie alle sneeuw eerst te gaan wegkeren...

So, alle brainstorming welcome!

Offline peter ilegems

• Lid van Tsa
  • Recrut
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: april 11, 2018, 08:19:17 am »
Voor dreadball kan ik gemakkelijk 4+ velden etc ter beschikking stellen.
Warmahordes en malifaux worden bij de pupeteers vrij veel gespeeld dus zeker bij hen eens horen.

Offline Svennh

• Lid van Tsa
  • Comte de L' Empire
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: april 11, 2018, 12:53:48 pm »
ik sta voor vele systemen open.

• Global Moderator
  • Prince de L' Empire
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: april 11, 2018, 05:26:22 pm »
@ Tomsche: Dat 500 punten toernooike van een paar jaar geleden was inderdaad plezant, alleen heb ik geen flauw benul hoe ik de punten moet rekenen.

DreadBall is Marc Jacobs al mee bezig maar Tanks, Kings of War (ja ik weet het, die 'Warhammer van den Aldi'....) of zelfs The Walking Dead kan ik wel mee op poten zetten.

Ik kan bij ons opt werk (aka Mantic Games) altijd vragen of er een optie is tot een kleine goodie bag en of price support.
Vergeet ook niet dat Kings of War: Vanguard op komst is, dat is hun skirmish game, erg leuk en intensief maar dat zal pas voor volgend jaar zijn dat het in retail gaat.

Bolt Action kan perfect in 500-750 punten gespeeld worden, ik dacht dat de meeste toernoois op 1000 punten staan trouwens.
Misschien Arne of Vincent Vlieghe hierover aanspreken, probleem is gaan we voor fun (bv Britten vs Amerikanen of Duitsers vs Japan) of historisch correct en iedereen op kosten jagen om een Axis en een Allied leger mee te pakken?
En welke periode gaan we spelen? Persoonlijk zou ik zeggen mid war, dan kan Amerika meedoen en naties als Polen en Frankrijk kunnen door de Britse lijst gecovered worden hoewel de Free French hun eigen lijst hebben in de Battle of the Bulge boek.
"Order. Unity. Obedience. We taught the galaxy these things long ago, and we will do so again."

Offline Tomsche

• TSA Bestuurslid
  • L'Empereur Napoleon
    • Bekijk profiel
    • The Society
« Reactie #8 Gepost op: april 11, 2018, 06:21:39 pm »
En welke periode gaan we spelen? Persoonlijk zou ik zeggen mid war, dan kan Amerika meedoen en naties als Polen en Frankrijk kunnen door de Britse lijst gecovered worden hoewel de Free French hun eigen lijst hebben in de Battle of the Bulge boek.

Indien we er een tourney ban maken gaat historisch correct nooit van toepassing zijn ofc

Warmahordes en malifaux worden bij de pupeteers vrij veel gespeeld dus zeker bij hen eens horen.

Das het 'brainstormen met Jo gedeelte' ;-)

Offline Arne

• Lid van Tsa
  • Jeune Garde
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: april 11, 2018, 06:24:40 pm »
voor bolt action is een game van 750 punten voldoende. Die heb je op een uurtje of 2 normaal wel afgehandeld.
1000 punten is volgens mij het meest gebalanceerd maar duurt dan weer wat langer. Je kan daarbij natuurlijk de tijd beperken per game maar dat kan dan weer lijden tot 1 speler die expres het spel gaat vertragen ( maar ja dat doen ze bij voetbal ook )
Ik zou het gewoon houden op heel de oorlog. Zo kan iedereen meespelen welk leger deze ook heeft.
Denk daarbij dat een late war 750 punten met bijvoorbeeld 1 tiger al meer al de helft van de punten aan de tiger op gaat dus moeten spelers veel beter gaan kiezen hoe ze hun punten verdelen.

Naties als Belgie, Frankrijk, Polen, Hollanders, Noren, partizanen zijn gecovered in een Legerboek France & Allies
gemakkelijker is om uw lijst met volgende website samen te stellen
http://boltaction.easyarmy.com/
Ik zou het ook niet historisch houden gezien het een toernooi is.
Ik heb totaal geen toernooi ervaring dus ik vrees dat ik weinig kan helpen met het organiseren ervan tenzij bijvoorbeeld op de dag zelf als bijvoorbeeld umpire

Offline Tomsche

• TSA Bestuurslid
  • L'Empereur Napoleon
    • Bekijk profiel
    • The Society
« Reactie #10 Gepost op: april 14, 2018, 09:15:35 am »
Dat umpiren gaat welkom zijn, al gaan we proberen geen mensen 'in te locken' in die rol en zodoende niet te kunnen laten meespelen, maar ze wel af en toe te kunnen storen moest er big issues zijn.

En dat tijd trekken is van alle tijden, no worries there, ik kan out of the hand er minstens 5 opnoemen uit de 'days of GW' waar mensen echt naar uitkeken als ze er tegen gematched werden

Offline Captain Twietie

• Boardgame Division Commander
  • Global Moderator
  • Grand Marechal de L' Empire
  • "Iedereen speelt."
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: april 15, 2018, 01:41:51 pm »
Ik kan iets op kleine schaal organiseren met Heroscape. Ik heb daarvoor al het materiaal.
Kleine schaal: daarmee bedoel ik max 8 spelers.
Heroscape heeft een hele lage drempel. Ik noemde het "Warhammer van d'n Aldi"
Misschien te simpel om wat jij in gedachten had.

Het leuke is dat niemand iets moet meebrengen, de regels zijn in een wip uitgelegd en ieder start met een basislegertje. Na elke gevecht krijgen spelers een beloning waarmee ze kunnen investeren in victorie-punten of betere troepen. Wie wint krijgt de betere beloning kiezen.
Inschrijvingsgeld is iets wat ik nooit heb toegepast. Ik sta daar wat huiverachtig tegenover. Want eens er geld mee gemoeid is, hoe klein het bedrag ook is, het kan aanleiding geven tot ambras.
Eén ding: ik organiseer dit toernooi NIET als ik zelf niet kan meespelen. In het verleden heb ik dat gedaan zonder problemen, overigens.
Ik kan goedkoop aan bekers geraken (30 euro voor een set van 3 of 10 euro voor 1) Meestal geef ik iedereen een oorkonde.
Nu denk ik dat als ik 5 euro deelname vraag en de mensen zien dat ze een leuke beker kunnen winnen, dan gaat niemand daarop afhaken.
Beschouw het maar als huur van mijn materiaal.

Meer info over Heroscape? https://boardgamegeek.com/boardgame/11170/heroscape-master-set-rise-valkyrie  En de club heeft nog een basisdoos trouwens ;-)
Ik speel dus ik denk.

Offline Tomsche

• TSA Bestuurslid
  • L'Empereur Napoleon
    • Bekijk profiel
    • The Society
« Reactie #12 Gepost op: april 15, 2018, 03:26:00 pm »
Hey Arno,

Ik ben dat idee zeker niet ongenegen, zelfs pretty pro.  Het is zelfs misschien mogelijk het te duo-en met een ander tourney stuffsie, idealiter iets historisch, onder het motto `spek voor ieder zen bek`.

Nu, inschrijvingsgeld / deelname fee komt er effectief vooral om de kosten van de beker/ pricesupport / clubkosten van het licht aan te steken te dekken, en nooit of te nimmer zal er voor cash prizes gespeeld worden, dat brengt idd enkel the baddest omhoog  Wat ook wat de reden is dat ik nog met een lichte boog momenteel rond de  GW giganten aan het varen ben  Die brengen garantie een massa spelers op de been... maar ook een troep die `win above else` hoog in het vaandel dragen, dus dat is een evenwichtsoefening die ik nog online aan het bestuderen ben momenteel.

Maar ik pak deze suggestie zeker mee, en binnen een paar weken eens samenhokken met jouw en Arne om te zien voor perhaps een combo Bolt Action / Heroscape ineen te steken...

Offline Captain Twietie

• Boardgame Division Commander
  • Global Moderator
  • Grand Marechal de L' Empire
  • "Iedereen speelt."
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: april 16, 2018, 07:47:39 pm »
Ik ben beschikbaar  ;)
Ik speel dus ik denk.

• Global Moderator
  • Prince de L' Empire
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: april 18, 2018, 11:32:45 am »
Ik kan altijd voor een Kings of War toernooi een berichtje posten op de fb-pages van Kings of War Nederland/België en dat van de Pathfinders.
Voor 'Kings' zal er wel volk afkomen, Nederlanders voornamelijk maar das een toffe bende, ik ben er zaterdag nog gaan spelen.
Price support kan ik altijd eens achter polsen.
Tomsche, als je er nu vrijdag ook bent kom dan gerust even kletsen.