Auteur Topic: Nieuwe Campagne voor Dux Brittaniarum!  (gelezen 9790 keer)

Offline WillieB

• Administrator
  • Duc de L' Empire
  • Gotcha!
    • Bekijk profiel
Nieuwe Campagne voor Dux Brittaniarum!
« Gepost op: januari 05, 2014, 02:17:02 pm »
Nee, geen paniek we blijven de oude campagne spelen tot er een einde aangebreid is.
Maar er zijn steeds meer en meer nieuwe spelers die graag willen meedoen en ik wil graag al voorbereid zijn.
We wachten zeker nog tot Raiders uitkomt en een paar maal gespeeld is.

De nieuwe campagne gaat echter drastisch verschillen van de eerste die eigenlijk gewoon een samengevoegde solo campagne was, waardoor sommige provincies nooit aan bod kwamen omdat alle spelers gewoonweg niet elke maal kunnen spelen.

Daarom gaan we nu een ander systeem toepassen gebaseerd op de Dux campagne van Chris Stoesen in een van de TFL specials.

We gaan werken met 'major' en 'minor' players. De 'Major' players beginnen ieder met een volledig start leger zoals beschreven in de spelregels van Dux.
De 'Minor' players ( lees spelers die slechts af en toe gaan kunnen vechten) starten met groepen van 1 Noble en ofwel 3 eenheden Warriors, of 1 Noble en 4 groepen Levies. 'Minor' spelers mogen indien ze dat willen één van hun groepen vervangen door lichte cavalerie, boogschutters of skirmishers.
Uiteraard is het de bedoeling dat de plaatsen van de 'major' spelers worden ingenomen die denken regelmatig in de campagne te kunnen spelen. De 'minors' dienen als eventuele ondersteuning maar kunnnen vanzelfsprekend na verloop van tijd zelf ook een pittig leger opbouwen.

De 'major' Angles en Saksen beginnen als 'seaborne raiders' D.w.z dat ze nog geen land veroverd hebben. Zelfde scenario als in een normale Dux campagne: ze moeten 3 succesvolle raids doen voor ze mogen trachten land te veroveren. Dus iedere raid zal beginnen aan de kust!

Maar... er is ook plaats voor één of twee 'minor' Saksische spelers als huurlingen in Romano- Britse dienst. Wat die gaan doen als hun 'landgenoten' aanvallen is maar zeer de vraag. En dat is nou net hetgeen we willen bereiken. Je zal als speler 'real-life' allianties en afspraken moeten gaan maken met andere spelers.
En zelfs dan weet je nog niet of die hun woord gaan houden en je geen dolk in de rug steken.

De enige afpraak die geldt is dat meerdere  'major' aanvallers ( en dat gaan dan meestal Angles of Saksen zijn) niet samen één gebied mogen aanvallen. Beetje kunstmatig maar noodzakelijk.

Aangrenzend aan het gebied dat omstreden wordt (het zal het koninkrijk Bryneich (Brynaich) worden dat voorbij Hadrian's Wall ligt en vermoedelijk 3 provicies hebben) liggen nog andere koninkrijken.

In het Noord Oosten heb je Gododdin ( spreek uit als Godofin) dat een buffer vormt tegen de Picten. Gododdin is geallieerd met Bryneich en kan hen steunen bij aanvallen. Maar de Picten zijn er niet weg te kloppen en de Gododdin speler zal vaak moeten kiezen tussen zijn bondgenoot helpen en de blauwe barbaren afslaan. In Gododdin kan er ofwel een 'major' of 'minor' speler zijn. Ook duiken er steeds vaker regelmatig Ierse en Scotti raiders op.

Rheged in het Zuid- Westen is een rivaal. Soms zal Rheged ( als 'minor') meevechten aan de kant van Bryneich, maar evengoed kan het zelf ook trachten land van Bryneich buit te maken. Er is plaats voor een 'major' of 'minor' speler in Rheged.
Rheged mag een leger vormen om Bryneich binnen te vallen, maar zal nooit een Saksische of Angle speler ondersteunen. Wat ze wél mogen is trachten een 'minor' Saksische of Angle strijdmacht in te huren.

En dan is er nog Strathclyde. Er is daar plaats voor een 'major' of 'minor' speler. Strathclyde mag enkel steun verlenen aan Romano- Britse legers maar maximaal een 'minor' eenheid en dan nog alleen in echte 'battles' Het mag zowel aan Bryneich als Rheged steun verlenen tijdens een battle.
Strathclyde wordt quasi constant aangevallen door Ierse en Scotti raiders, dus het is maar zeer de vraag of ze steun kunnen verlenen.

Picten, Scoti en Ierse raiders zijn pure raiders die enkel uit zijn op buit. Ze zijn niet geintereseerd in land (voorlopig)
Ze kunnen (beperkt) zowel over land als via de zee aanvallen. In het laatste geval is er dan geen caverie of strijdwagens bij.

Ieren en Scotti vechten zeldzaam onder elkaar, maar Picten zijn een geliefkoosd doelwit. Er valt echter niets anders te rapen dan wat buit, meestal in de vorm van slaven.

Vorr Ieren, Picten en Scotti zijn er een pak 'major' plaatsen, want het heeft voor de 'flow' van de campagne geen belang wanneer ze aanvallen. Voor de rest geld dezelfde regel als voor de Saksen: ze mogen niet gelijktijdig dezelfde Britse provincie aanvallen.

Er zijn nog wat details die moeten uitgewerkt worden zoals bv de 'beloning' na een succesvolle raid met behulp van een 'minor' Waarschijnlijk gaat het verdiende geld dan pro- rata worden verdeeld. De andere 'winsten' zoals meer en betere troepen worden aan de beide winnaars toegekend.

Eens dat de Saksen of Angles voet aan wal hebben in Bryneich onstaat het onafhankelijke land Bernaccia. De Romano Britten kunnen dat dan op hun beurt gaan raiden en eventueel opnieuw veroveren. Ook andere Angle of Saksische spelers mogen het aanvallen en de Ieren of Scotti gaan het zelfs niet eerst vragen.
De 'huishuur' van de Saksische spelers vervalt.

« Laatst bewerkt op: januari 06, 2014, 05:39:47 pm door WillieB »
“In the moment when I truly understand my enemy, understand him well enough to defeat him, then in that very moment I also love him. And then, in that very moment
that I love him, I destroy him.

Offline Pâtrick The Betrayer

• Global Moderator
  • Prince de L' Empire
  • I'm a Mantic Backer
    • Bekijk profiel
Re: Nieuwe Campagne voor Dux Brittaniarum!
« Reactie #1 Gepost op: januari 05, 2014, 02:55:29 pm »
Ik doe alvast mee met Picten (what else  :)) ).
Ik heb wel één vraagje aan iedereen, voor ik zelfs maar de rulebook had gezien of een demoke had gespeeld heb ik mijn bende op poten gezet rond een leider genaamd Caltram the Giant en die naam is blijven plakken als ne zatlap aan nen toog.
Ik weet intussen dat men voor de stats van de Chieftain verschillende rolls moet doen, o.a. voor zijn postuur.
Mag ik per uitzondering er een 'manmountain' of de categorie eronder van maken zonder te rollen? Ik wil ni met ne kabouter zitten met een bijnaam als 'the Giant'  ;D
De rest van zijn stats zullen zonder fout random zijn.
Crucifixion is a really negative way to kill yourself man, I've tried it before loads of times, there's no way you can hammer in the last nail.

"Neil from the Young Ones"

Offline Glenn

• Lid van Tsa
  • Old Guard Grenadier
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: januari 05, 2014, 04:54:16 pm »
ik doe mee met de saksen "King Gwidre" natuurlijk met het zelfde leger dat ik nu heb ik zet mijn veroverings campagne gewoon verder op het vaste land !!!!! ;) ;)

He patrick dat zal op zich geen probleem voor u lord zijn,  maar het zal geen man mountain kunnen zijn want die krijgt een +1 D6 combat-dice (zelfde als master at arms) en dat zou niet eerlijk zijn voor de rest van de spelers .....maar tall and strong is zeker evengoed maar ge krijgt dan gene +1 D6 combat-dice....

en een dwerg kan ook groot van hart zijn of van pie... zijn hahahaaa ....die picten zeggen toch altijd dat ze groot geschapen zijn .

Ik hoop dat nonkel Willie hier akkoord mee is natuurlijk he........hahahahaaa

• Global Moderator
  • Prince de L' Empire
  • I'm a Mantic Backer
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: januari 05, 2014, 05:22:11 pm »
Daarom dat ik zei 'de categorie lager' wat dus dien 'Tall and Strong' blijkt te zijn.
Het is dan ook niet mijn bedoeling om een oneerlijke voorsprong te krijgen maar om gewoon 'in chracter' te blijven  :D
Crucifixion is a really negative way to kill yourself man, I've tried it before loads of times, there's no way you can hammer in the last nail.

Offline Glenn

• Lid van Tsa
  • Old Guard Grenadier
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: januari 05, 2014, 05:37:24 pm »
zo niet bedoeld sorry van de woordkeuze maatke  :-[.......laat willie op de club anders een D6 voor rollen 123 tall and strong 456 manmountain .....als het zover is en we beginnen een nieuwe campagne  8)

da lijkt mij het eerlijkst . :))

En daar heb ik geen moeite mee dan zomaar een status te geven aan een lord als je snapt wat ik bedoel ... :))

• Global Moderator
  • Prince de L' Empire
  • I'm a Mantic Backer
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: januari 05, 2014, 06:03:37 pm »
Lijkt me ook goed  :D
Zolang die kerel van mij maar geen commentaar krijgt zoals 'awel manneke, ist geen school vandaag?'  ;D

Offline WillieB

• Administrator
  • Duc de L' Empire
  • Gotcha!
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: januari 05, 2014, 08:53:27 pm »
Salomon zal zijn oordeel eens vellen zie.

We spelen deze campagne puur voor de lol dus het moet plezant blijven.

Caltram wordt automatisch een Tall and Strong guy, maar kan afhankelijk van de dice rolls zelfs een Man Mountain zijn.
In feite is Man Mountain nog interessanter dan Master at Arms. Bij die laatste krijg je 'enkel' een extra D6 in gevecht terwijl een Man Mountain ook nog eens een bijkomende D6 heeft om deuren en dergelijke in te beuken.

Tot op heden toe is er nog niemand in geslaagd om die twee te combineren. Gelukkig maar want dat zou nen taaie zijn....
Het is wél zo dat alle Ierse en Scotti Lords automatisch 'Athlete' krijgen bovenop hun andere attributen.
Het kan dus nog erger. bv een Ierse Athletische, Man Mountain die ook Master at Arms is. Een soort van soepele Hulk dus gekruist met Wolverine.

Wat er ook bijkomt is dat alle Champions ook attributen gaan krijgen. Dat zal de goesting om in de pre- battle phase een andere Champion uit te dagen misschien wat verhogen.
“In the moment when I truly understand my enemy, understand him well enough to defeat him, then in that very moment I also love him. And then, in that very moment

Offline Glenn

• Lid van Tsa
  • Old Guard Grenadier
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: januari 05, 2014, 11:04:49 pm »
Natuurlijk moet het plezant blijven daar doen we het toch voor .... he Willie

Ik wil nog wel even deze goed afwerken voor we een nieuwe campagne beginnen .....

laat ze anders nog 2 campagne jaartjes duren des jaar is zo goed als voorbij of zie maar ....

Glenn

Offline Rudi Geudens

• Global Moderator
  • Prince de L' Empire
  • I like porc & beef but know how to handle an AK47
    • Bekijk profiel
    • Lake Tisza Holiday Homes
« Reactie #8 Gepost op: januari 06, 2014, 09:20:36 am »
We gaan werken met 'major' en 'minor' players.

Ok, efkes snel het CGKR bellen...  ;)

Offline PanzerKing

• Lid van Tsa
  • Jeune Garde
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: januari 16, 2014, 01:43:28 pm »
Ik heb ook wel belangstelling als een "minor".  Wat dacht je van raiders uit het verre FØROYÅR !!

2 eenheden warriors en 1 eenheid staffslingers (stats en abilities bespreken we vrijdag)
Ze worden geleid door ene noblesse Oluva Torsteinsdóttir

tot vrijdag

W

• Global Moderator
  • Prince de L' Empire
  • I'm a Mantic Backer
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: januari 16, 2014, 01:59:25 pm »
Cool, een Scandinavische viking griet met fameuze... euh.. oorbellen  8)

Offline Deeguit

• Lid van Tsa
  • Old Guard Grenadier
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: januari 16, 2014, 09:57:20 pm »
Mooi,

Ik wil ook meedoen als raider maar dan met Franken die zijn bijna klaar en vragen zich af waarom al die angelen en saksen naar de overkant varen. er moet daar toch wat te zijn ;).

Dus als dat zou kunnen heel graag.

Later wil ik mijn friezen ook in gaan zetten als major speler want ben er inmiddels achter gekomen dat deze ook in engeland hebben huisgehouden en eigenlijk niet verschilde qua kleding en uitrusting van de saksen.

Marc

Offline WillieB

• Administrator
  • Duc de L' Empire
  • Gotcha!
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: januari 17, 2014, 01:16:50 am »
Er waren een pak  ( Salische) Franken in Engeland ten tijde van. De meeste echter vochten als Foederatii aan Britse kant,

Friezen ware raiders pur sang! Van die mannen konden ze nog iets leren!
« Laatst bewerkt op: januari 19, 2014, 04:57:40 pm door WillieB »

Offline Deeguit

• Lid van Tsa
  • Old Guard Grenadier
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: januari 17, 2014, 08:41:07 am »
Willie,

Dan is het duidelijk dan moeten de romano british maar afspraken met mij gaan maken, maar de hoogste bieder heeft dan wel mijn voorkeur  ;). De friezen zijn nog druk bezig met het bouwen van hun boten in het huidige zeeland maar ze zullen komen als het seizoen begint.

Offline Arne

• Lid van Tsa
  • Jeune Garde
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: januari 17, 2014, 10:02:31 am »
het gaat hier nog heel interresant worden.  >:D