Auteur Topic: Bezoek Waterloo  (gelezen 1780 keer)

Offline Patrick R

• Lid van Tsa
  • Fusilier
    • Bekijk profiel
Bezoek Waterloo
« Gepost op: mei 24, 2015, 07:52:51 pm »
De moeite, nieuw museum is zeer geslaagd, Hougoumont is bijna klaar en de rest is ook bijna op punt.

https://www.flickr.com/photos/zardreth/sets/72157652970078048
https://www.flickr.com/photos/zardreth/sets/72157653312522396
“Sing, O muse, of the rage of Achilles, son of Peleus, that brought countless ills upon the Achaeans.”

Offline WimVdB

• Jeune Garde
    • Bekijk profiel
Re: Bezoek Waterloo
« Reactie #1 Gepost op: mei 25, 2015, 11:12:25 am »
Knappe foto's, bedankt daarvoor.

Kan je wat tips geven voor een bezoek aan de streek en musea?
Staan er genoeg aanwijzingen waar wat te zien is, enz?

Offline Johan

• TSA Bestuurslid
  • Duc de L' Empire
  • DIO LO VOLT
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: mei 25, 2015, 12:28:04 pm »
Een beetje duiding is inderdaad op zijn plaats.

Aangezien het op het herdenkingsweekend van 19/20/21 juni toch veeeel te druk zal zijn, besloten we om dit pinsterweekend naar Waterloo te gaan. Het nieuwe museum was donderdag opengegaan en dat was reden genoeg. Als je de afrit Mont-Saint-Jean neemt kom je mits de nodige bochten uiteindelijk aan het bekende kruispunt terecht. Daar zie je al meteen een wijziging, het straatje naar de "butte" is doodlopend geworden. Je kan er echter de parking van de Wellington bereiken. Vertrek op tijd. Een bezoekje aan het nieuwe museum, het panorama en de beklimming van de leeuw kost 16 euro voor een volwassene. Niet overdreven voor wat je krijgt. Je krijgt een soort walkie-talkie mee die in jouw taal de nodige commentaar levert waar je die nodig vindt. De nummers vindt je terug naast de tentoongestelde stukken. Je kan zelfs foto's kiezen op de trommels en die kan je naar huis mailen op het eind. Ook dient je toestelletje om allerlei dingen te activeren. Je legt het gewoon op de tekening en het zaakje begint. Zo worden tinnen figuren plots voorzien van een verflaagje etc. Je kan ook even aan de grote overwinningtafel in je bord kijken.
Het geheel is allemaal high-tech. Ook de 4D-film is hoewel kort, zeer de moeite. Met behulp van een 3d-bril en geluid, zit je echt letterlijk in het midden van de slag.

Aan het panorama is er nog wat restauratiewerk.Het ding is dan ook al meer dan 100 jaar oud. Het contrast met het nieuwe museum kan niet groter zijn en toch is nog altijd de moeite.
De leeuw beklimmen is voor de liefhebbers en afhankelijk van het weer de moeite. (265 treden is echt wel hoog voor niet getrainde personen zoals wargamers.)

Daarna zijn we iets gaan eten in de Wellington, het enige restaurant op de site, hoewel er naar het kruispunt toe en op de steenweg naar charleroi, meerdere zijn. De bediening is mediteraans geïnspireerd (dwz: traag)

We konden niet anders dan even langs de Hougoumont gaan en eens zien hoe de restauratie verloopt. Officieel nog niet open, konden we toch binnengeraken (waarschijnlijk niet echt toegestaan, maar ja, laat dan ook je hekken niet openstaan.)Je kan er over discussiëren tot we allemaal een ons wegen, feit is dat in vergelijking met een paar jaar geleden toen er nog balken tegen de muren stonden om te vermijden dat ze zouden instorten en wat ze er nu van gemaakt hebben, is dit al een 1000 % verbetering. De rest zal zich wel rgelen als men verder gaat en de zaak echt opengaat. Ook de brouwerij van de Mont-Saint -Jean is nog niet toegankelijk voor het publiek, maar dat komt ook nog wel.

We togen nog even naar Plancenoit en vertoefden even op het plein voor de kerk, alwaar we de mediteraanse sfeer weer konden proeven in de lokale kroeg.Bediening traag, excuus:dertig koffies tegelijk serveren.

Uiteraard geholpen door het schitterende weer (niet te warm, maar zonnig) en het nieuwe museum, was dit een leuke trip die het waard was.

Offline Captain Twietie

• Boardgame Division Commander
  • Global Moderator
  • Grand Marechal de L' Empire
  • "Iedereen speelt."
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: mei 25, 2015, 02:10:43 pm »
Aha, ik denk dat ik bij gelegenheid eens langsdaar moet passeren. Bij het zien van de foto's krijg ik goesting om Stratego Waterloo te spelen. Goeie post & foto's. Merci voor de tijd en de moeite.
Ik speel dus ik denk.

Offline Rudi Geudens

• Global Moderator
  • Prince de L' Empire
  • I like porc & beef but know how to handle an AK47
    • Bekijk profiel
    • Lake Tisza Holiday Homes
« Reactie #4 Gepost op: mei 26, 2015, 08:24:48 am »
Inderdaad, Arno, de Pat heeft zijn roeping gemist: reisbrochures opstellen  ;)

Offline WimVdB

• Jeune Garde
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: mei 26, 2015, 10:35:10 pm »
Bedankt voor de tips Johan.

Ik denk dat ik een paar weken NA het evenement een kijkje ga nemen. Waarschijnlijk in gezelschap van enkele lokale "tabletop generals".