Crisis op het sterven?

Voor aanbiedingen, nieuwe producten, gezamelijke clubaankopen of suggesties daaromtrent, en gewoon alles wat niet echt past in de andere topics
Plaats reactie
Peterselie

Crisis op het sterven?

Bericht door Peterselie » za nov 16, 2019 10:32 pm

Hallo samen - ik ben nieuw hier en Ik heb een vraag voor je.

Allereerst wil ik me verontschuldigen voor mijn slechte Nederlands. Dan wil ik je bedanken voor de fantastische Crisis! Ik was er vaak geweest, en elke keer was ik opgewonden!

Antwerpen is ook een prachtige stad, en het is altijd een leuke dag met jou. Ik hoop dat het in de toekomst doorgaat?

Een dealer die een stand bij u had, schrijft in zijn blog dat de crisis sterft. Er waren nauwelijks bezoekers En daarom zijn veel dealers niet gekomen.

Ik heb het zo niet gezien, er waren daar veel bezoekers? Ik hoop dat het niet waar is wat hij schrijft (alsjeblieft alsjeblieft), omdat ik altijd graag terugkom omdat de tentoonstelling geweldig is!

Zijn Blog: https://thrifles.blogspot.com/2019/11/c ... -2019.html (Op het S weetwater forum schreef hij nog meer.)

Wat er ook gebeurt - ik kom volgend jaar terug! :-) Stop alsjeblieft niet!

Groeten uit Duitsland

Peter(selie)

Patrick Lefèvre

Re: Crisis op het sterven?

Bericht door Patrick Lefèvre » ma nov 18, 2019 9:06 pm

Dag Peter,

Dood is het lang nog niet, ik denk dat er zelfs bijna even veel mensen waren als andere jaren.
Wat me wel op viel, en dat kan mijn persoonlijke mening zijn, is dat de demotafels weinig te doen hadden.
Ik vrees dat dit een dalende trend is, op YouTube en dergelijke staan meer dan genoeg "let's play" video's die je in alle rust kan bekijken eender wanneer.

Und ihren niederländish ist sehr güt, besser wie meine deutsh :P
„Kein Plan wird den Kontakt mit dem Feind überleben.“

Generalfeldmarschall Erwin Rommel (°15 November 1891 / +14 Oktober 1944)

Tomsche
Contacteer:

Bericht door Tomsche » di nov 19, 2019 3:29 pm

Er waren er zelfs meer dan de vorige editie.

Sommige traders hebben de overgang niet gemaakt (mogelijke Brexit perikellen, familiale omstandigheden, of tov 2018 enkelen gewoonweg "out of business" gegaan) maar qua aantal was dat ook vrij status quo.
Your cute and loveable geeky spammer

tomsche69.blogspot.com

UrbanWarrior

Bericht door UrbanWarrior » di nov 19, 2019 9:32 pm

Dus volgens dien dealer, wisten andere dealers dat er nauwelijks bezoekers zouden zijn en daarom zijn ze niet komen opdagen. Hadden die een kristallen bol of zo om in de toekomst te kijken?

Ik zou niet te veel waarde hechten aan wat dien dealer zegt, het leek me wederom een goede Crisis en hoop op hetzelfde volgend jaar.

philip.dutre

Bericht door philip.dutre » wo nov 20, 2019 8:50 am

Persoonlijke impressie: ik dacht ook dat er minder bezoekers waren. Maar de organisatie zegt zelf iets meer bezoekers dan vorig jaar (btw, worden exacte bezoekersaantallen bekend gemakt, of is dat interne keuken?). Wat ik wel denk, is dat het aantal uren dat een bezoeker doorbrengt op CRISIS vermindert is in vergelijking met vorige jaren, waardoor er minder drukte lijkt. Meer bezoekers, maar minder uur per bezoekers, leidt misschien wel tot minder aanwezigen at any given time?

Dit sluit aan bij de observatie dat meer en meer conventies evolueren naar shopping malls eerder dan een conventie in de klassieke zin. Dit is niet louter een fenomeen dat je ziet bij CRISIS, ook bij andere cons lijkt dit het geval te zijn.

DIt jaar runde ik voor de 23ste keer een game op CRISIS. En er zijn wel shifts over de jaren. De tijd dat mensen zich voor een uur of twee wilden laten verleiden om aan een game deel te nemen is voorbij. Vandaar dat je ook meer en meer 'mini'participatie ziet, speleltjes die op een halfuur zijn afgehandeled, of zelfs micro-particpatie van slechts enkele minuten (cfr. mijn eigen Red vs Blue game van enkele jaren geleden http://snv-ttm.blogspot.com/p/red-vs-bl ... -2013.html ).

Je kan de vraag stellen of de gaming tafels er wel toe doen? Sommigen zeggen wel eens dat het een handige manier is voor de clubs om hun aankopen onder te bergen gedurende CRISIS. Dat gebeurt natuurlijk, maar is niet de hoofdzaak waarom een club op een conventie als CRISIS staat. Je wil er staan omdat je wil tonen hoe je zelf wargaming doet, en je wil erover praten met andere wargamers.
Nu, of dat dan in de vorm van een speelbaar game moet zijn, is te bekijken natuurlijk. Uiteindelijk worden er relatief weinig 'full' games aan die gaming tafels gespeeld, het zijn meer startpunten voor conversaties en babbeltjes allerhande. En een showcase voor wat je kan doen met al die spullen die je bij de handelaars aankoopt, en daardoor een bron van inspiratie. Het is vooral deze laatste functie waarvoor de gaming tafels goed zijn, denk ik.

Maar de aard van de gaming tafels verandert natuurlijk wel doorheen de jaren. Wat ik zelf merk is dat de manier van wargaming zoals ik die doe met mijn gaming groep (regels, miniatures, scenery van allerhande verschillende fabrikanten, of gewoon regels zelf maken) eerder uitzondering wordt. Voorgedefineerde "closed games", waarbij alles van 1 fabrikant komt, krijgen de overhand. En bezoekers verwachten dit blijkbaar ook te zien. Dat is een trend die natuurlijk speelt. Wargaming wordt minder en minder een DIY hobby, en meer en meer een consumer-hobby, een beetje zoals boardgames.

Ik hoop alleszins niet dat CRISIS zal verdwijnen. Maar dat er af en toe handelaars en/of clubs beslissen dat het voor hen niet (meer) de moeite is, is normaal.
Tiny Tin Men Blog: http://snv-ttm.blogspot.com/
Wargaming Mechanics Blog: http://wargaming-mechanics.blogspot.com/

WillieB
Site Admin
Contacteer:

Bericht door WillieB » wo nov 20, 2019 8:54 am

Ik kan inderdaad bevestigen dat er méér betalende bezoekers waren dan vorig jaar. Het hoeft echter ook geen betoog dat er flink wat handelaars minder waren en, zoals Tomsche reeds aangaf vooral omwille van de Brexit onzekerheid( Britse handelaars die hun Home Office contacteerden werden gewoon bang gemaakt!) en een aantal persoonlijke kwesties. 97 handelaars vergeleken met de 114 van vorig jaar is inderdaad een opvallend pak minder.
Nu, ik denk/hoop dat we na de Britse verkiezingen in December wat duidelijker zicht gaan krijgen op het verdere verloop. En ondertussen is Crisis 2020 vastgelegd op 7 November!
You can't buy honour.

Plaats reactie