Persoonlijke impressie: ik dacht ook dat er minder bezoekers waren. Maar de organisatie zegt zelf iets meer bezoekers dan vorig jaar (btw, worden exacte bezoekersaantallen bekend gemakt, of is dat interne keuken?). Wat ik wel denk, is dat het aantal uren dat een bezoeker doorbrengt op CRISIS vermindert is in vergelijking met vorige jaren, waardoor er minder drukte lijkt. Meer bezoekers, maar minder uur per bezoekers, leidt misschien wel tot minder aanwezigen at any given time?
Dit sluit aan bij de observatie dat meer en meer conventies evolueren naar shopping malls eerder dan een conventie in de klassieke zin. Dit is niet louter een fenomeen dat je ziet bij CRISIS, ook bij andere cons lijkt dit het geval te zijn.
DIt jaar runde ik voor de 23ste keer een game op CRISIS. En er zijn wel shifts over de jaren. De tijd dat mensen zich voor een uur of twee wilden laten verleiden om aan een game deel te nemen is voorbij. Vandaar dat je ook meer en meer 'mini'participatie ziet, speleltjes die op een halfuur zijn afgehandeled, of zelfs micro-particpatie van slechts enkele minuten (cfr. mijn eigen Red vs Blue game van enkele jaren geleden
http://snv-ttm.blogspot.com/p/red-vs-bl ... -2013.html ).
Je kan de vraag stellen of de gaming tafels er wel toe doen? Sommigen zeggen wel eens dat het een handige manier is voor de clubs om hun aankopen onder te bergen gedurende CRISIS. Dat gebeurt natuurlijk, maar is niet de hoofdzaak waarom een club op een conventie als CRISIS staat. Je wil er staan omdat je wil tonen hoe je zelf wargaming doet, en je wil erover praten met andere wargamers.
Nu, of dat dan in de vorm van een speelbaar game moet zijn, is te bekijken natuurlijk. Uiteindelijk worden er relatief weinig 'full' games aan die gaming tafels gespeeld, het zijn meer startpunten voor conversaties en babbeltjes allerhande. En een showcase voor wat je kan doen met al die spullen die je bij de handelaars aankoopt, en daardoor een bron van inspiratie. Het is vooral deze laatste functie waarvoor de gaming tafels goed zijn, denk ik.
Maar de aard van de gaming tafels verandert natuurlijk wel doorheen de jaren. Wat ik zelf merk is dat de manier van wargaming zoals ik die doe met mijn gaming groep (regels, miniatures, scenery van allerhande verschillende fabrikanten, of gewoon regels zelf maken) eerder uitzondering wordt. Voorgedefineerde "closed games", waarbij alles van 1 fabrikant komt, krijgen de overhand. En bezoekers verwachten dit blijkbaar ook te zien. Dat is een trend die natuurlijk speelt. Wargaming wordt minder en minder een DIY hobby, en meer en meer een consumer-hobby, een beetje zoals boardgames.
Ik hoop alleszins niet dat CRISIS zal verdwijnen. Maar dat er af en toe handelaars en/of clubs beslissen dat het voor hen niet (meer) de moeite is, is normaal.