Vraag omtrent verf & lijm verwijderen 2de hands modellen

Voor aanbiedingen, nieuwe producten, gezamelijke clubaankopen of suggesties daaromtrent, en gewoon alles wat niet echt past in de andere topics
Plaats reactie
FenixFire

Vraag omtrent verf & lijm verwijderen 2de hands modellen

Bericht door FenixFire » di apr 14, 2020 9:30 pm

Ik ben sinds kort naar Ekeren verhuist & begonnen met het verzamelen van miniaturen, namelijk Warhammer Tomb Kings. Met dat deze out of print zijn, kan ik alleen nog maar 2de hands modellen vinden. Ik heb er nu al enkele aangeschaft, maar je merkt al snel dat er vele ofwel pover gelijmd zijn, een beschadigde verflaag hebben,... Een voorbeeld hieronder (bij het gebrek aan [ img ] te kunnen gebruiken, links):

https://i.imgur.com/B0yABfq.jpg
Onder het zadel is het goed te zien, maar bovenaan zie je nog veel meer lijmresten en ook dat het zadel niet goed gemonteerd is.
https://i.imgur.com/XvIFJFP.jpg
Voor andere eenheden, zoals deze chariot, is er teveel lijm gebruikt op de base vermoed ik waardoor ie is beginnen uitlopen.
https://i.imgur.com/PSf2gSM.jpg

Mijn eerste vragen schoten me al door het hoofd:
  • Hoe kan ik de lijm verwijderen zonder de plastic te beschadigen?
  • Kan ik dit nog wegwerken met verf?
  • Hoe haal ik oude verf weg zonder het model te beschadigen?
  • Schraap ik best de bases af met schuurpapier om terug een mooie uitzicht te krijgen voor ik verven ga?
  • ...
Na wat opzoekwerk online, kwam ik al snel verschillende (soms tegensprekende) meningen tegen. Vooral veel Amerikaanse producten die aangeraden werden (Simple Green, Super Clean, rubbing alcohol,...) maar vaak met de waarschuwing dat niet alle materiaal hier tegen kan. Een andere product uit de UK dat er lovend uit zag was Biostrip 20 (video hieronder):

Door op zoek te gaan naar afbijtmiddel voor verf (ik vermoed dat deze producten in het algemeen ook lijm verwijderen), vond ik al snel verschillende middelen op de markt hier in België: Gamma, Hubo, Brico tot zelfs Colora bieden er aan.

Maar nu is mijn vraag: hebben jullie ervaring met het opkuisen van oude modellen? Zoja, welke producten raden jullie aan?
Ik zoek voornamelijk om overtollige lijm te verwijderen of oude modellen uit elkaar te halen en nieuwe poses/wapens te geven. Daarnaast zoek ik als laatste een product waarmee ik verf van oude modellen kan halen (voornamelijk grijze plastiek & metaal modellen).

Alvast bedankt voor de hulp! Ik kijk er al even naar uit om eens langs te komen in de club, maar helaas met de corona-maatregelen zal dit nog even moeten duren... Gelukkig geeft me dat tijd om alvast een leger klaar te stomen voor 8th edition en ninth age! :)

Mike

Re: Vraag omtrent verf & lijm verwijderen 2de hands modellen

Bericht door Mike » wo apr 15, 2020 11:00 am

Ik volg. Wel weet ik dat metalen modellen veel verdragen. Dan is het enkel het juiste produkt vinden dat die bepaalde verf eraf krijgt (bescherm je handen en ogen!). Voor de grijze plastic volg ik even mee deze thread.

Umbra

Bericht door Umbra » wo apr 15, 2020 7:44 pm

Dag Felixfire,

Voor het verwijderen van verf heb je Isopropylalcohol nodig. Dit kan je gebruiken op modellen in zowel plastiek, metaal als hars (resin) zonder het model te beschadigen.
Je huid beschadigt het wel! Draag handschoenen!

Laat de modellen 10 minuten baden in de alcohol. Daarna kan je met een tandenborstel de verf er gemakkelijk afwrijven. Bij erg dikke lagen verf moet je dit proces mogelijk nog eens herhalen.
Alcohol verdampt snel en laat geen residu na op je modellen.

Bij mijn weten heeft deze alcohol geen impact op lijm. Toen ik het gebruikte bleven de modellen alleszins goed aaneenhangen. Geen idee hoe je lijm verwijdert.

Ter info: Games Workshop produceert geen Tomb Kings meer, maar er zijn wel andere merken die ondoden in Egyptische stijl aanbieden. Op het forum van 9th Age kan je informatie vinden over wie wat produceert. Dit is een overzicht: https://www.the-ninth-age.com/community ... asties-ud/
En dit is de tread met nieuwigheden: https://www.the-ninth-age.com/community ... /&pageNo=1

Deze modellen van Trolltraders zijn ook interessant: https://desert-of-the-dead.backerkit.co ... _preorders
Geen idee wanneer ze geleverd worden, ze zijn momenteel in voorverkoop.

FenixFire

Bericht door FenixFire » vr apr 17, 2020 6:20 pm

Bedankt voor de info omtrent de alcohol & de handschoenen, dat helpt me alvast een stap verder.

In verband met de lijm, heb ik nog het volgende kunnen vinden in mijn zoektocht. Blijkbaar kan je de verbinding tussen onderdelen breken door het model in de diepvriezer te steken (zie video hieronder):

Ik zoek alvast verder of ik nog iets vind om lijmvlekken op het model zelf te verwijderen. Voorlopig was het enige dat ik vond om het weg proberen te krabben met een hobby mes, maar dat lijkt me niet erg handig op een intact model (of je moet het model helemaal uit elkaar halen me dunkt).

Umbra

Bericht door Umbra » za apr 18, 2020 8:08 am

Voor het verwijderen van lijmvlekken zou je ook fijn schuurpapier kunnen gebruiken.

Mike

Bericht door Mike » za apr 18, 2020 9:53 am

Haha, warhammer in den diepvries. Ik zie het gezicht van je vrouw al... WA IS DEES NU WEER ? :lol:

Lord Byte

Bericht door Lord Byte » ma mei 11, 2020 8:36 am

Bartoline clean spirit, non-toxisch (still wouldn't drink it or not protect your hands - besteld in de UK via amazon). Laat plastic untouched. Je model 24 - 48 uur laten soaken, laat heel clean de verf eraf, hier en daar moet je nog wat toothbrush gebruiken, enkel in fijn detail blijft al eens wat basecoat materiaal achter (maar niets dat je niet kunt overcoaten en niet meer ziet).
Qua lijm, enige dat ik weet dat er tussen kruipt is lijnolie (zoals in klassieke dettol), maar da's een smerig goedje en dettol ruik je 10 jaar later nog aan het model.

Plaats reactie